Kanske ska det egentligen vara ett konstaterande och ingen fråga. Om vi är nöjda med vår tillvaro, med oss själva och det liv vi lever tenderar människan att konsumera mindre för det finns inget behov av att fixa något som redan är bra och fungerar. Därför finns det något lysande kallat reklam.

Den senaste tiden har det florerat en video gjord av Always kring vad som är flickigt. Många hävdar att det här är en fantastiskt bra reklam som driver oss närmare att ta bort den stereotypa bilden av vad som är kvinnligt, fickigt etc. Sedan finns det några som höjer sina röster och påpekar att reklam är reklam är reklam. Michaela konkretiserar det så klockrent;

Always enda mål är att när du står i butiken och ska köpa tamponger och bindor, så kommer du köpa deras produkter istället för en konkurrents. Du kanske inte minns varför du väljer just Always, men Always vet varför: någon gång såg du en ”feministisk” reklamfilm som du tyckte om. Nu tjänar Always på det.

Det enda reklam vill är att få oss att köpa, det är ingen slump att både psykologer och beteendevetare jobbar även inom reklambranschen. Detta gäller inte bara Always utan allt i vårt samhälle och jag tänker framförallt kring modeindustrin, viktminskning, träning. Alla säljer ett koncept för att vi människor ska konsumera. Om vi inte är nöjda med vår kropp eller delar av den så kan du räkna med att det finns någon där ute som säljer exakt vad du behöver, det kostar dig enbart (använd valfri summa) och kommer att fungera inom kort.
Bilden av hur du som man eller kvinna ska se ut är otroligt snäv och det finns alltid ”genvägar” som tar dig dit. Reklam är lurigt och vi får se tusentals exempel på människor som har lyckats och som absolut skulle rekommendera det vidare.

Här finns det bara ett litet problem, fungerar det för bra kommer folk inte behöva köpa det igen. Vi betalar miljontals kronor till företag för att hjälpa oss ner i vikt som exempelvis viktväktarna, itrim, olika pulverdieter eller för att inte tala om 5:2 dieten. Vet ni vad statistiken säger om de som går ner i vikt med hjälp av ovan nämnda sätt? 80-85% av de individerna är tillbaka på sin ursprungsvikt (ibland över) efter 2 år. Då behöver de ett nytt sätt att tappa i vikt och såklart finns en lockande reklam som berättar hur omvälvande och nöjd du kommer vara om du använder just deras produkt.

Vi matas dagligen med ett ideal som inte går att uppnå för att konsumera i vår strävan att försöka uppnå det och det driver mig till vansinne, det gör mig så otroligt arg! Reklam letar sig verkligen in under huden och det är svårt att slåss mot det också då den främsta informationen i en reklam bearbetas undermedvetet.
Always struntar fullkomligt i att försöka förbättra synen på kvinnan, det enda de vill är att sälja så mycket bindor som möjligt och precis samma sak gäller kläder, smink, hudvård, viktminskning, träning. De struntar i dig som person, det är dina pengar de vill åt och så länge som vi är missnöjda kommer vi fortsätta att försöka och fortsätta att konsumera för den där quick fixen kanske kan fungera denna gången.