Det är juni, skolavslutningar hänger i luften och det går helt enkelt att konstatera att sommaren är här.
Med sommaren kommer även en hel del tankar och åsikter, det är inte bara värmen och blommorna. Det känns som att fler och fler ser på sommaren med blandade känslor; det är skönt att det är ljust och varmt samtidigt som tanken på att behöva klä av sig mindre kläder och även bära baddräkt/bikini/badbyxor väcker ångest.

I år upplevde jag samma..tidigare år har jag i regel när jag simmar utomhus använt mig av en bikini (för att kunna få så mycket sol som möjligt – fåfäng, javisst) men i år kände jag ordentlig ångest inför att bära bikini och kände även lite att jag varken har kropp eller ålder längre att bära bikini. Samtidigt som jag känner den här ångesten funderar jag lite på VAD det är som får mig att känna så?

Jag såg en fantastiskt bra bild på Johannas blogg som jag önskade att fler (inklusive mig själv) kunde ta till sig;

BikiniBody

I år beslutade jag mig att införskaffa en baddräkt, förvisso en fin och smickrande baddräkt, men ändå en sådan som kan hjälpa till att dölja skavanker jag upplever att jag har på min kropp. Att hitta en snygg, ungdomlig baddräkt är i sanning inte det lättaste, hur det nu än är så är jag 30 år, inte 65…MEN, i min jakt på baddräkt sprang jag på något spännande; tankini. Tankini är som en tvådelad baddräkt egentligen. Du har en överdel och en underdel men till skillnad från bikini så är överdelen heltäckande när man badar samtidigt som man kan dra upp överdelen när man exempelvis solar.

Jag hade ingen direkt aning att något sådant fanns och det känns ändå skönt att kunna ha något sådant som jag känner mig hyfsat bekväm i och som fungerar som en heltäckande baddräkt samtidigt som jag kan få sol på mage och rygg när jag ligger ner. Självklart går det att prata kring det här med bikini, att en inte ska behöva skämmas eller känna sig obekväm i bikini oavsett kroppsstorlek. Å andra sidan kanske det kan vara en hjälp inför nästa steg från baddräkt, slippa känna otrolig ångest men ändå kunna känna sig bekväm.

Den jag införskaffade sticker i sanning ut en del, på ett sätt undrar jag hur sjutton jag tänkte där, samtidigt ser den fin ut på och jag känner mig bekväm i den. I dag ska den invigas på stadens äventyrsbad och jag känner mig lite nervös ändå. Orolig för vad andra människor kommer tycka och tänka…

Min tankini
Min tankini