Det slås på flera fronter, på olika sätt som ändå har en röd tråd genomgående; rådande skönhetsideal är otroligt destruktivt, aggressivt och påverkar vårt psyke på ett sätt som är långt ifrån bra.

Idag lanseras onlinetidningen FeTT Magazine. Tidningen drivs av tre tjejer som vill belysa att dagens kvinnor inte endast är pinnsmala utan kommer i många olika storlekar och kroppsformer, såhär skriver de sig själva;

Vårt mål är att skapa en helt ny typ av tidning för plus size tjejer, helt fri från kroppshets. En tidning som inspirerar och utmanar läsarna att se saker annorlunda, både i sig själva och i världen, med fokus på mode, trender & fat acceptance.

Kvinnorna bakom FeTT Magazine – bild lånad från tidningens hemsida.

Jag tycker detta är ett fantastiskt initiativ, speciellt med tanke på hur bilden av människor som avviker från normen klankas ner på och ses även ned på. Det finns fler överviktiga än normalviktiga i västvärlden och ändå är det enda vi ser på tv, i tidningar och reklam smala människor, för att inte tala om hur sjukligt smala vissa fotomodeller är. Det blir otroligt snedvridet och det behövs helt enkelt en större variation på vad som visas och hur det exponeras.

Här blir det för mig lite svårt eftersom jag själv vill gå ned i vikt och bli smal (utifrån att jag har föreställningen om att jag endast duger om jag är smal) samtidigt så vill jag att acceptansen ska spridas och att bilden av en överviktig människa blir neutral, lägg ingen värdering i det…Det är svårt det där när bilden av mig själv inte riktigt går ihop med hur jag önskar att jag såg på mig och min kropp. Men i väntan på det hejar jag på de människor som kommit dit hän och som kämpar på för att sprida acceptansen!

Aftonbladet skriver idag en artikel om detta som ni kan läsa här.