barbie1-jpg

Under åren har Barbiedockans orealistiska former dykt upp i alla möjliga samtal och debatter – med tanke på de bratzdockor och Monster high dockor som finns är Barbie kanske inte längre värst i klassen men orealistiskt är det vilket som.
Tillverkaren för Barbie meddelar att de kommer att komma ut med en uppsjö olika dockor, framförallt handlar det om att dockorna är olika, olika långa och olika breda. Till detta kommer också olika hud, ögon och hårfärger. Dockor är något som de flesta flickor leker med någon gång under sina liv och även om det inte påverkar de direkt skvallrar det om ett ideal som är snedvridet. Vi människor ser inte alla lika dana ut så varför ska dockorna våra barn leker med göra det?

Jag tycker det är bra att det äntligen kommer nya varianter på dockorna som trots allt ändå speglar den variation som finns i verkligheten. Vad jag däremot reagerar på är tillverkarens val av namn på modellerna – ”petit”, ”tall” och ”curvy”. Ord som till viss del redan är laddade. Såhär säger Frisk & Fris Maja Engström till SVT;

Just de orden är kanske inte helt nödvändiga. Det går att göra en docka utan att ha etiketter på den, och ändå ha olika typer. Det här med kroppar och ord är laddat. Smal är ett laddat ord, tjock är ett väldigt laddat ord. Samma sak här med kurvig. Personer som ser den här typen av figur behöver inte känna igen sig i den.

Det ligger så oändligt mycket i det hon säger. Var det så himla nödvändigt med de namnen?
Jag har själv inget minne av att jag påverkades av Barbiedockorna, jag lekte mycket och gärna med de också om jag vet att mamma inte var helt förtjust i dockorna. Jag var ganska gammal när jag slutade leka med de och jag minns att jag önskade att jag också kunde vara smal. Att som dockan kunna ha en massa fina kläder. Vid det laget hade hetsätningen redan satt sina klor i mig och själva dockan i sig var ingen utlösande faktor för min ätstörning men nog påverkade det mig hur jag såg på min egna kropp.

Vill du läsa hela artikeln kan du göra det här.

Bild:TT