Solen och värmen är här, men med värmen blir kroppsångesten starkare igen. Under några veckor har jag trots allt varit ganska förskonad från ångest och negativa tankar om min kropp men nu börjar det komma tillbaka igen.
Jag undviker att se mig själv i spegeln eller spegelbilden i olika fönster när jag är på väg någonstans (oftast till och från jobbet). Den här fysiska känslan av hur kroppen känns, hur den kan tänkas upplevas av andra och vilka värderingar som läggs i det.
Pratade med Emma förut på telefon bl.a om att jag jämför min kropp med andras, speciellt när jag ser någon vars kropp påminner mycket om min egen. Jag funderar då om andra reagerar på min kropp på samma sätt som jag reagerar på den kroppen jag ser? Görs liknande bedömningar och värderingar om personen enbart och endast utifrån kroppens form och sammansättning?

girls-449803_1280
Jag har t.o.m haft tankar på att skaffa en våg igen. Inte för att en våg skulle göra så särskilt mycket egentligen men det skulle ge mig en känsla av kontroll, kontroll över hur mycket jag väger. Risken med att börja väga mig igen är att det kan leda till att jag börjar gå in och peta i maten eller börjar träna överdrivet mycket igen (eller båda samtidigt). Att väga mig ger bara en inbillad kontroll, vikten säger egentligen inte så mycket men jag känner en sådan kontrollförlust just nu och känslan av kroppen ger bara så mycket negativa känslor.

Jag kan ibland önska att jag kunde på något sätt krypa ur kroppen eller i.a.f kunna se kroppen som ett verktyg snarare än ett objekt som ska bedömas och vara attraktiv för andra, att vara den rådande kulturen och kroppsidealet till lags. Bara känna att min kropp hjälper mig att kunna leva och göra sådant som ger mig mening och glädje – det skulle göra allt så mycket enklare på något sätt.
På torsdag ska jag prata med min psykolog om detta, känslan av att vilja väga mig är så stark, starkare än vad jag någonsin upplevt den tillsammans med en frustration om att kroppen inte förändras trots kostomställning. Hur lång tid ska det ta innan jag kan börja märka skillnader?

Bild:pixabay