Kampen mot monstret

Om min väg för att blir frisk och fri från hetsätningsstörningen och de destruktiva tankarna kring mat och ätande som sjukdomen för med sig.

Stadig minskning

Jag tycker det är otroligt svårt att känna om kroppen minskat eller inte, det är en av anledningarna till att jag väger mig, jag kan inte uppskatta hur stor (eller liten) min kropp är. Den bild jag ser i spegeln stämmer troligtvis inte överens med verkligheten, speciellt inte när jag från olika håll får höra att det syns att jag tappat i vikt.
För många av de som känner till min ätstörning tror dem flesta att viktnedgången är ett tecken på friskhet – det kunde inte vara längre ifrån sanningen.

I någon vecka nu har det svängt mellan den otroligt strikta kontrollen av vad jag äter och överätning, jag upplever det som en slags hetsätning men rent kliniskt är det ingen hetsätning. Det handlar inte om samma mängder, lika frekvent förekommande som tidigare men det gör inte upplevelsen särskilt mycket mer uthärdlig. Ångesten bankar lika hårt efteråt oavsett hur mycket eller lite jag har ätit av något jag inte ”borde” ha ätit.
Mellan 3-6 dagar i veckan tvingar jag ut mig själv för att gå 1-1,5 timme av rädsla och ångest för att jag ska gå upp i vikt.

Trots att jag upplever den här ångesten, det här tvånget till att träna vill jag inte bryta mitt beteende. Jag vill inte sluta räkna kalorier eller sluta väga mig en gång i månaden. Jag ligger fortfarande kvar på ett dagligt intag på 1600 kalorier och det känns bra, det känns bra att magen sällan är full, det känns bra att människor omkring mig ser att jag tappat i vikt, det känns bra att kunna bära kläder jag inte burit på flera år.  Jag vet att det är långt ifrån att vara frisk, att jag fortfarande är sjuk men för tillfället kanske det kan vara så? Vad jag är fundersam över och kanske t.o.m lite rädd för är att jag kanske inte kommer kunna sluta, att det aldrig är tillräckligt vad jag går ner i vikt. Kommer jag kunna stanna när jag når en målvikt? Kommer jag se samma sak i spegeln då som nu? Kommer jag vara nöjd med den viktnedgång jag tillryggalagt eller kommer jag sträva efter mer?

Bild: pixabay

Kommentera

Information

This entry was posted on 10 september, 2017 by in Monstret and tagged , , , , , .

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 17 andra följare

Follow Kampen mot monstret on WordPress.com

Arkiv

Kategorier

Kontakt:

kampenmotmonstret@gmail.com
