Kampen mot monstret

Om min väg för att blir frisk och fri från hetsätningsstörningen och de destruktiva tankarna kring mat och ätande som sjukdomen för med sig.

”När den tjocka tjejen blir smal”

TRIGGERVARNING! Det här inlägget kan uppfattas som triggande, om du precis påbörjat din väg för att bli frisk från en ätstörning kan det här inlägget dra igång jobbiga och triggande tankar!

Jag sprang på en dikt av Blythe Baird som heter ”When the fat girl gets skinny”, jag kommer inte citera hela dikten eftersom den ändå är ganska lång. Däremot är igenkänningsfaktorn hög och det slår mig när jag läser dikten hur vissa delar fortfarande finns kvar inom mig, delar som skvallrar om att jag har en bit kvar att gå innan jag kan bli friskförklarad.

If you develop an eating disorder when you are already thin to begin with, you go to the hospital.
If you develop an eating disorder when you are not thin to begin with, you are a success story.

Det är fruktansvärt hur det fortfarande finns en allmän övertygelse om att någon som är normal-eller överviktig absolut inte kan ha en ätstörning.
Hur jag när jag var som sjukast blev påhejad av vårdcentralen i min viktminskning, trots att de var medvetna om min ätstörningsproblematik. Problematiken var oviktig så länge som jag tappade i vikt.

I used to love the feeling of drinking water on an empty stomach, waiting for the coolness to slip all the way down and land in the well.
Not obsessed with being empty but afraid of being full.

Jag avskyr egentligen att vara hungrig men tycker det känns väldigt tillfredsställande när magen är tom. Att med viljestyrka kunna bortse från hungern med påminnelsen om att jag faktiskt ätit tillräckligt med kalorier idag och att kroppen inte behöver mer.
Precis som hon skriver, att dricka kallt vatten på tom mage och känna hur det kalla vattnet går via strupen och ner till magen. Något av det bästa är att känna hur kläder börjar sitta lösare och lösare på mig, en fingervisning på att min kropp börjar minska i storlek och att det är den känslan jag alltid vill ha.
Att vid dagens slut kunna vara nöjd över att inte ha ätit mer än vad jag skulle och klappa mig själv på axeln för den näring jag faktiskt missat.

So when I evaporated, of course everyone congratulated me on getting healthy.
Girls at school who never spoke to me before, stopped me in the hallway to ask how I did it.
I say ”I am sick”. They say ”No, you’re an inspiration!”

Lite samma som ovanstående citat, gratulationer till viktminskningen och ord som beskriver hur fin jag har blivit eller frågor om jag tappat i vikt.
Det spelade ingen roll att jag sa att jag var sjuk, att jag har en ätstörning, min vikt var viktigare än min psykiska hälsa. Är du överviktig och tappar i vikt är det inte så farligt utan bara bra, en slipper alla möjliga sjukdomar som sägs hänga ihop med övervikt.
Vad folk missar är att det här är en snöboll som eskalerar i fart, vad får er att tro att jag kommer stanna vid normalvikt. Hur kan det vara så svårt att förstå att det är en sjukdom som skördar liv, vad jag ser och vad ni ser är två helt olika saker och jag kommer ALDRIG bli nöjd med min vikt eller kropp. Det kommer alltid vara ”bara lite till – sen är jag nöjd”, det existerar inte.

When I was little, someone asked me what I wanted to be when I grew up and I said.. ”small”.

När jag fick frågan vad jag ville bli som liten svarade jag aldrig att jag ville vara smal, däremot var det det enda jag kunde tänka på som 8-9 åring. Jag var medveten om att jag var tjockare än de andra barnen och det var väldigt tydligt att du som tjock inte fick ta plats i samhället och du var inte lika mycket värd som andra människor.
Under behandlingen i Mora var det här något som ofta dök upp, att mitt värde inte sitter i min kropp eller att jag inte bedöms/ratas utifrån min kropp. Fast riktigt så är det inte, mitt värde som människa sitter kanske inte i min kropps storlek men du kan slå dig i backen på att du döms och bedöms i samhället, av samhället för hur stor (eller liten) din kropp är. Ju större kropp, desto större sannolikhet att behöva utstå spot och spe – av ingen annan anledning än att din kropp är större.

Bild:freepik

Kommentera

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 18 andra följare

Follow Kampen mot monstret on WordPress.com

Arkiv

Kategorier

Kontakt:

kampenmotmonstret@gmail.com
