Kampen mot monstret

Om min väg för att blir frisk och fri från hetsätningsstörningen och de destruktiva tankarna kring mat och ätande som sjukdomen för med sig.

Rödbetsbiffar med bortglömd pepparrot

Det är länge sedan jag gjorde ”ordentlig” mat nu, nog för att jag lagar och gör iordning mat inför luncherna när jag jobbar men det var länge sedan jag tog mig an en ordentlig komponerad måltid på egen hand.

Den bortglömda pepparroten i titeln handlar om att det egentligen skulle ha varit färskost med pepparrot till också men den glömde jag bort mitt i allt.
Oavsett blev rätten både god och gjorde gott i kroppen.

För 1 portion behövs:

1 rödbeta (okokt)
1 potatis (okokt)
1 ägg
salt och peppar efter behag

Gör såhär:

  1. Knäck ägget och blanda tillsammans med kryddorna i en skål.
  2. Skala och riv potatis + rödbeta och blanda ner det i ägget och kryddorna.
  3. Lägg i en klick smör/olja i en stekpanna. Stek plättar av ca 1 msk smet.
  4. Servera tillsammans med kyckling/kött/quorn.

Jag köpte färdig smaksatt färskost med pepparrot men vill man kan man göra en egen pepparrotsblandning på färskost/creme fraiche. Jag tror att det smakar mycket gott tillsammans med den lite sötare rödbetan.
Jag gjorde istället en puré på gröna ärtor, mycket gott!

Kommentera

Information

This entry was posted on 8 augusti, 2017 by in Recept and tagged , , .

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 18 andra följare

Follow Kampen mot monstret on WordPress.com

Arkiv

Kategorier

Kontakt:

kampenmotmonstret@gmail.com
