Kampen mot monstret

Om min väg för att blir frisk och fri från hetsätningsstörningen och de destruktiva tankarna kring mat och ätande som sjukdomen för med sig.

Insnöad på livsmedel – Vattenmelon

Sommaren såhär långt har, med svenska mått mätt, ändå varit bra med både sol och värme. Jag klarar inte av värme sådär jättebra, tycker det är rätt jobbigt och detta året har varit riktigt jobbigt då jag från början är vansinnigt varm. Det räcker med att temperaturen klättrar över 18 grader för att jag ska tycka det är bra jobbigt. Som tur är har jag jobbat de flesta av dessa dagar så jag har sluppit undan det.

Det har gått nästan 1,5 månad nu utan socker, vissa dagar lättare än andra. Jag kommer aldrig plocka bort frukt ur min kost, det lilla tycker jag är okej och är inget som triggar mig. Denna sommaren har vattenmelon nästan blivit substitut för glass, dessvärre har jag haft riktig otur när jag plockat meloner – trots att det är säsong har många av de inte smakat särskilt mkt alls. Men nu verkar det bli lite bättre, när sommaren här hemma börjar lida mot sitt slut.

Vattenmelon innehåller en hel del antioxidanter som hjälper kroppen att skydda cellerna från toxiner och fria radikaler. Fria radikaler misstänks kunna ge allvarliga cellskador och är även bidragande i cellernas åldrande. Vattenmelon sägs vara bra för immunförsvaret, dessutom innehåller vattenmelon även aminosyran Citrullin  som ökar prestationsförmågan vid fysisk aktivitet. Citrullin omvandlas i kroppen till Arginin som i sin tur anses vara bra för både hjärtat och blodomloppet.

Vattenmelon har ett högt fiberinnehåll och består främst av vatten så en känner sig lätt på melon men samtidigt innehåller det förvånansvärt få kalorier, om vi nu ska prata om kalorier – tur för mig! Jag reflekterar inte så mycket över hur jag äter det eller hur snabbt, sättet är nog till viss del det samma. Att jag äter upp det fort och känner inte efter så särskilt mycket vad det smakar, däremot uteblir ångestpåslaget eftersom det inte är något triggande livsmedel. Men jag vet att det finns de som blir triggade av frukt också och lätt kan hetsäta frukt för att sedan gå över och hetsäta något annat när de befinner sig i ”hetsätningsruset”. Så på så sätt har jag ändå tur som inte påverkas så av frukt.


Kommentera

Information

This entry was posted on 29 juli, 2017 by in Livsmedel and tagged , , , .

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 17 andra följare

Follow Kampen mot monstret on WordPress.com

Arkiv

Kategorier

Kontakt:

kampenmotmonstret@gmail.com
