Kampen mot monstret

Om min väg för att blir frisk och fri från hetsätningsstörningen och de destruktiva tankarna kring mat och ätande som sjukdomen för med sig.

Tankar kring att vara ätstörd och överviktig

För några dagar sedan läste jag en artikel om ”10 saker som tjocka gudinnor med ätstörning vill att du ska veta” (min översättning).

Jag har tidigare skrivit om problemen med att vara överviktig med en ätstörning och många av aspekterna tas upp i artikeln, exempelvis att vi faktiskt finns. Ätstörda är inte bara anorektiker eller bulimiker. Att våra matvanor ser annorlunda ut från friskas, att matvanorna kan uppfattas som dieter men bottnar sig i en överväldigande kamp inombords om vad som är bra och rätt för mig och min kropp gällande näring.

En annan punkt handlade om att inte bli arg/irriterad eller liknande om någon som har en ätstörning inte äter samma mat som du eller om ni går ut och ska käka att personen med ätstörning endast beställer något att dricka.
Det här fick mig att reagera och tacksamt inse att sedan jag diagnostiserades med ätstörningen och varit öppen med att jag har en ätstörning har jag aldrig råkat ut för det ovanstående. Min familj och mina vänner är fantastiskt förstående gällande min relation till mat, vad jag kan/klarar att äta och inte. Nu har jag såklart en del matallergier också som spelar in men att överlåta valet av exempelvis fik eller restaurang till mig för att jag ska kunna känna mig så bekväm som möjligt och även hitta något att äta är en fantastisk fin gest!
Det underlättar helt klart min kamp och jag behöver aldrig rättfärdiga valet av mat eller restaurang! Jag har förstått att jag är fantastiskt lyckligt lottad att ha sådana människor i mitt liv som erbjuder en sådan förståelse för krånglet med mat också om dem inte förstår hur det är att leva med en ätstörning.

Bild:pixabay

Kommentera

Information

This entry was posted on 11 juli, 2017 by in Linda and tagged , , , , .

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 17 andra följare

Follow Kampen mot monstret on WordPress.com

Arkiv

Kategorier

Kontakt:

kampenmotmonstret@gmail.com
