Kampen mot monstret

Om min väg för att blir frisk och fri från hetsätningsstörningen och de destruktiva tankarna kring mat och ätande som sjukdomen för med sig.

Läkarbesök efter x antal månader

I fredags hade jag äntligen en uppföljningstid med läkare på psykiatrin, denna gången var det en kvinna vilket kändes lite bättre för mig. Jag har kunnat berätta om min situation för dem manliga läkarna men det känns ändå jobbigt på något sätt att prata med en man.
Jag fick åter igen berätta om min situation, mitt mående och hur jag ser på/upplever min kropp. Besöket varade i 1,5 timme och det kändes gott att hon tog sig tid för att verkligen lyssna och komma upp med en plan för att hjälpa/underlätta så mycket som möjligt.

Hon var inne på att sjukskriva mig på ca 25% vilket jag tackade nej till. Hennes resonemang var att jag skulle få lite mera tid för återhämtning, i teorin låter det bra men i praktiken innebär det istället mer tid för mina tokiga tankar och hemskt mycket mindre tid för återhämtning. Istället kom vi överens om att jag på eftermiddagarna när jag jobbar ska ta en 10 min paus och antingen gå ut från kontoret och bara gå runt huset eller lägga mig i det vilorummet som finns. Hon sa också att om jag skulle ändra mig är det bara att ringa.

Läkaren kommer skicka en remiss till ätstörningsenheten i stan, inte nödvändigtvis för att skicka över mig till en annan enhet men för att hon tycker att även om jag blivit bättre i min ätstörning är jag fortfarande inte bra – och i ärlighetens namn är jag fortfarande långt ifrån ett tillfrisknande.
Jag står i kö för en psykolog men psykiatrin ser ut som den gör och det kan dröja rätt länge innan det blir av, så i väntan på det kommer jag (förhoppningsvis) få en kuratorskontakt var tredje vecka. Detta för att ha en regelbunden kontakt som stämmer av kring mitt mående och hur det ser ut just nu. Eventuellt kommer jag även få en sjukgymnastkontakt för att kunna jobba på ett ”normalt” förhållningssätt till träning och rörelse, att det inte måste vara allt eller inget och heller inte vara i viktminskningssyfte. Något jag verkligen har svårt med, yogan är det enda som inte triggar eller som har eskalerat men simningen, dansen och joggningen eskalerade till den grad att om jag inte tränade fick jag ångest och/eller straffade mig med mindre mat.

Sedan var det det här med mediciner, dem fungerar inte optimalt, men i nuläget ville inte läkaren trappa ut dem jag har nu för att pröva något nytt eftersom jag har en svacka just nu. Däremot fick jag ett tillägg för att kunna sova lite bättre om nätterna MEN jag känner mig väldigt kluven till den. Hon skrev ut Mirtazapin och en av de vanligare biverkningarna är viktuppgång (resulterat av en onormal hunger och sötsug), du behöver knappast vara psykiatriker för att se problemet för en patient med en hetsätningsstörning…
Jag är verkligen livrädd för den här medicinen, att gå upp i vikt skulle vara förkrossande. Jag har redan svårigheter med att försöka acceptera att min kropp ser ut som den gör, jag räknar kalorier för att minska min kropp och att då få en medicin där biverkningen är viktuppgång skrämmer mig något enormt.
Jag tror jag får ringa tillbaka till psyk och ventilera den här oron/rädslan också om en sköterska ska ringa om tre veckor för att stämma av hur det går.

Bortsett från det här med medicinen känns det som att saker börjat röra på sig igen. Jag har såklart inga stora förhoppningar vad gäller ätstörningsenheten, jag berättade att jag blivit nekad av dem förr. Läkaren frågade vad anledningen var, första gången att jag inte var tillräckligt sjuk och de andra gångerna att dem inte behandlade min ätstörning. Hon blev märkbart irriterad på svaren eftersom, som läkaren sa, att jag har en ätstörning – ja vad ska jag svara på det? Jag har ju en ätstörning, risken är bara att de åter igen kommer anse att jag är för frisk för att beviljas vård.

Bild:pixabay

Kommentera

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 18 andra följare

Follow Kampen mot monstret on WordPress.com

Arkiv

Kategorier

Kontakt:

kampenmotmonstret@gmail.com
