Kampen mot monstret

Om min väg för att blir frisk och fri från hetsätningsstörningen och de destruktiva tankarna kring mat och ätande som sjukdomen för med sig.

En ätstörning är ALDRIG något positivt

På Facebook är jag med i en grupp som heter ”beatin eating disorders”, en grupp som kommer med pepp, blogginlägg och artiklar. Allt det där håller mig jordad och påminner mig om vad det är jag faktiskt strävar efter trots att det är svajigt just nu.
Jag läste ett inlägg idag om att ätstörningar aldrig är vackra.

Det som slog mig när jag läste inlägget är att vi lever verkligen i en tid och samhälle där ett ätstört beteende verkligen uppmuntras! Budskapet vi tilldelas är att vi kommer må så himla mycket bättre och få ett helt annat liv bara vi ser ut på ett visst sätt. Det köps med hull och hår, jag är inte den enda ätstörda som är övertygad om att mitt liv kommer bli ljusår bättre bara jag går ner i vikt.
Att ignorera sina hungerkänslor och försöka hitta ”genvägar” för att få en mindre kropp. Hur det otroligt ångestladdade beteendet kan ses som något åtråvärt för att du har ”viljestyrka” eller ”karaktär”. Låt mig vara tydlig med att det ALDRIG handlar om viljestyrka eller karaktär utan det är ren och skär ångest som driver oss till det…

Författaren till blogginlägget berättar hur hon fått komplimanger för att hon avstått att äta och fått höra hur fin kropp hon hade och att en ätstörning skulle kunna vara ett sätt att gå ner i vikt.
Jag kan såklart inte tala för henne men för min egen del blev dem positiva kommentarerna som olja på en eld, jag fick höra när jag gick ner i vikt hur duktig jag var och hur fin min kropp blev. Helt sinnessjukt att duktig ska sättas i samband med förmågan att minska sin egna kropp. Allt det här bara stärkte mig i mina ätstörda tankar och beteende och nu är jag där igen. Ångesten är så stark att det leder till ett beteende som är allt annat än friskt.

Ett beteende drivet av en önskan av kontroll, bara jag har kontroll över den lilla delen spelar det ingen roll om det stormar runt omkring mig, bara jag går ner i vikt blir allt bra.
Det alla andra ser är en människa som går ner i vikt, en människa som är ”duktig” som avstår allt vad socker och ”onyttigt” heter och som har ”viljestyrka” – ingen annan kan se monstret som ständigt går vid min sida och alla andra ätstördas sidor, som aldrig riktigt släpper taget om oss.

Kommentera

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 18 andra följare

Follow Kampen mot monstret on WordPress.com

Arkiv

Kategorier

Kontakt:

kampenmotmonstret@gmail.com
